۱۳۸۱ دی ۸, یکشنبه

ایرانیان چگونه موسیقی گوش می دهند؟ Auris Desidiosus

ع- گوش ایرانی بیمار است. { {Aegrotus Auris. او موسیقی گوش نمی کند مگر در شرایطی که او را چون افیون قهوه ای بیارامد. موسیقی مخدر! گهگاه اگر پیرامونیان(که برای ایرانی زندگی اش هستند چرا که ایرانی مهمان-نوازخوبی (؟) است) از در مهر و گرمی برنیایند و کمتر تعارف کنند، اگر هوا کمی بخواهد بزرگ باشد و ابری بخواهد آبستنی اش را بنماید، اگربرنامه ی تلویزیونی اش عشق(؟) را دیر نشان دهد، اگر قهرمان ملی اش (ایرانی از این نظر پنداری توانمند دارد: قهرمان-سازی از خوک های خوشگل و تروتمیز؛ از لبخند نمکین) سخنرانی ماهانه اش را دیر کند، اگرآن مار پرمغز درباره ی "حقیقت" با او سخن گوید، اگر دوست اش کمی عاقل باشد و ... او احساس دلتنگی می کند و افیون را می طلبد! موسیقی گوش می کند! او تنها موسیقی را برای این می خواهد تا از آنچه "نه_شادی" می نامد دور کند؛ از خفگی در دریایی که برای ایرانی پرچگال می آید برهاند (ژرف-دریای درون-خویشی). و این سان موسیقی باید پررنگ باشد، با فرازوفرود زیاد و البته "شاد" تا بتواند با رنگ صورتی او را از هرآنچه "نه-شاد" است نجات بخشد.

ا- ای ژکنده! Ele Malus. رقص چه؟ آیا آنگاه که موسیقی را برای رقص می خواهد باز در جایگاه "حزین" است؟

ع. هان؟ جشن تولد دخترانه؟! یا رقص دراویش؟! نمی دانم! اگر شادند، شادی بزرگی(؟) دارند؛ یکی برای "منحنی و دایره ها" می رقصد و دیگری برای "قرب به انسان-خدایش". به هر روی برای اولی(که بسیار دوستداشتنی است!) موسیقی چیزی جز دوران کمر نیست، او تنها باید بپرد و انسان پرنده ای چون او گوش کم-بنیه ای دارد..در عوض بساوایی توانایی دارد: بساوایی سفید! برای دومی هم .... اصلا دومی گوش دارد؟!
گوش موسیقی: آن چه که در بزرگترین گاه ها{ ساعاتی که آدمی خویش را می دارد و زیبایی خویش را و البته باهمبودگی اش را با آوا } چون امر خودخواسته و عزیز بر "خویشتن" بی-مرض می آید و در پیوستگی شورمندی کرانمندش با امر بیکران میانجی است: از خود بی-مرض--> برای خود تندرست.
چنین فرایندی کمتر برای ایرانی دف-دوست مهیاست!

ا. پس عمق تنبور و ژرفناکی نی چه می شود؟ جهان دف چه؟ شادی تار و تنبک؟ بزرگی عود چه؟

ع- هاها! "حیرانی" خوب است!!!

۱ نظر:

  1. شما چطور موسیقی گوش میدید؟
    موسیقی نمیتونه زن باشه؟
    کدوم موسیقی رو میگید؟
    کدوم زن؟
    اگر جواب بدید. . حتی شاید سوال هام خیلی براتون پیش پا افتاده باشند. . خیلی ممنون میشم.

    پاسخحذف